نگاهی به مهاجرت مهراد جم/ از لابی گری برای حضور خوانندگان تازه کار در تلویزیون تا استفاده از سلبریتی ها برای فرار سرمایه ها از کشور
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۴۵۶۰۴
مهراد جم خواننده موسیقی پاپ که بخش زیادی از شهرتش را مدیونِ حضور در برنامه ویژه نوروزی با اجرای علی ضیاء بود، از ایران مهاجرت کرده تا جذب سایتهای شرطبندی شود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهراد جم خواننده تازه کار موسیقی پاپ که در نوروز 1399 مهمان ویژه برنامه نوروزیِ شبکه یک سیما با اجرای علی ضیاء بود، از ایران مهاجرت کرد و به ترکیه رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در روزهای گذشته ویدیویی از خودش منتشر کرد که در کنار دنیا جهانبخت حضور دارد و مشغول لبخوانیِ یکی از آهنگهایش است.
مهاجرت این خوانندهی تازهکار ابعاد دیگری از پشتپردههای موسیقی ایران را برملا کرد. پشت پردههایی که گاهی از مافیایی به هم پیوسته و زنجیرهای خبر میدهد. مافیایی که از تهیه کنندگان شروع و تا مهمترین برنامههای تلویزیونی هم ادامه مییابد.
پشتِ پرده خوانندگان تازه کار در فرمول یک چیست؟ / سود ماجرا به جیب چه کسی میرود*مهراد جم از کجا آمد؟
مهراد جم خوانندهی با کمترین سطح سوادِ موسیقی بود که با لابیگریهای هادی. ح به عنوان تهیه کنندهاش و البته (مسعود. ج) به عنوان تنظیم کننده آثارش، یک شبه رهِ صد ساله را پیمود و معروف شد.
مهراد جم همان خوانندهای است که با کمتر از 6 ماه سابقه فعالیت در عرصه موسیقی، به عنوان مهمان ویژه به برنامه نوروزیِ شبکه یک با اجرای علی ضیا آمد.
جم در آن برنامه با صراحت ادعا کرد که تمام سازها را به جز ویلن مینوازد! بعدها در یک لایوِ اینستاگرامی با آرون افشار در پیدا کردنِ گامِ یک قطعه سرگردان مانده بودند. آنجا بود که بار دیگر اثبات شد که خوانندگانی مانند مهراد جم چقدر سطح پایینی از نظر سواد و درک موسیقی دارند و چقدر ادعاهایشان با واقعیت فاصله دارد.
اکنون هم که این جوانِ کم تجربه اسیر دامِ سایتهای شرطبندی شده و از ایران مهاجرت کرده است.
حضور مهراد جم در ویژه برنامه نوروزی با اجرای علی ضیاء
*عاملانِ رسواییِ مهراد جم چه کسانی هستند؟
هادی. ح به عنوان تهیه کنندهی مهراد جم، این محصولِ بی کیفیت در عرصه موسیقی را به خوردِ جوانانِ ایرانی داد. برای این کار حتی از رسانه ملی هم سوءاستفاده کرد.
برای کسانی مانند (ح) تنها یک چیز مهم است؛ آن هم درآمد زیاد و جمع کردنِ پول است. به راستی امثال این افراد تا کی باید به فرهنگ و هنر ایران لطمه بزنند.
تهیه کننده و مدیر برنامه ها از زمانی که مهراد جم (بخوانید محصولِ بی کیفیتشان) مهاجرت کرده، با بهره بردن از برخی رسانهها، مشغولِ فرار رو به جلو شدهاند. آنها با گفت و گوهایی که با رسانههای مختلف داشتهاند، میخواهند خود را از مهاجرتِ مهراد جم ناراحت نشان دهند. در حالی که ممکن است این ماجرا ابعاد دیگری داشته باشد.
از آنجایی که در ماههای گذشته تمام کنسرتهای موسیقی لغو شدهاند و تهیه کنندگان درآمد چندانی ندارند، این امکان وجود دارد که این افراد با توافق خودشان، مهراد جم را مجاب به مهاجرت کرده باشند. شاید در خارج از ایران و با استفاده از سایتهای شرطبندی، درآمدِ مهراد جم بیشتر از زمان حضورش در ایران باشد.
مهراد جم شهرتش را و تهیه کننده درآمدش را مدیون صدا و سیماست
مهراد جم بخش مهمی از شهرتش را مدیونِ تلویزیون است. علی ضیاء مجریِ معروف تلویزیون در برنامه نوروزیاش این خوانندهی تازه کار را با کمترین توان در خواندن، به برنامهاش دعوت کرد. برنامهای که میبایست میزبانِ بزرگانِ فرهنگ و هنرِ ایران زمین باشد.
اما به همتِ تهیه کننده و با همراهیِ کسانی مانند علی ضیاء و در غفلتِ مسئولان سازمان صدا و سیما، کسی مانند مهراد جم مهمان چنین برنامه مهمی در شبکه یک سیما میشوند تا در آنجا نازلترین سطح موسیقی پاپ را به خورد مردم بدهد.
همین حضورِ مهراد جم در یکی از مهمترین برنامههای تلویزیونی، برای مهراد جم شهرت بسیاری به ارمغان آورد. در عین حال برای تهیه کننده این خواننده هم درآمد زیادی به دنبال داشته است.
به راستی مسئولان سازمان صدا و سیما در این باره پاسخگو خواهند بود؟ آیا علی ضیاء نمیخواهد در این باره توضیح دهد که با کدام فاکتور و براساس کدام ویژگی، مهراد جم را به برنامهاش دعوت کرد؟
مسئولان صدا و سیما مراقب باشند
در هفتههای گذشته حمید شاهآبادی به عنوان معاون سیما منصوب شد. این اتفاقها زنگ خطری برای معاون جدید سیما است تا او بیش از گذشتگانش مراقب باشد که توسطِ مافیای موسیقیِ پاپ ایران دور نخورد.
سکوت دفتر موسیقی
جالب است بدانید که خوانندهی بی کیفیتی مانند مهراد جم، مجوز تمام آثارش را در زمان فعالیتش در ایران از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده بود. فارغ از ابتذالی که در درونِ بیشتر آثارِ مهراد جم جاری است و فارغ از تمام حرکاتِ غیر اخلاقی که او بر صحنهی کنسرتها انجام میداد؛ باید از مسئولان دفتر موسیقی پرسید که چرا به چنین شخصی با چنین سطح کیفیِ نازلی مجوزِ فعالیت میدادند!
*تشویق برای مهاجرت بیشتر به ترکیه
مهاجرت برخی سلبریتی ها به ترکیه و در زمانی که حتی خود این افراد که در ایران از کنسرت آنها هیچ استقبالی صورت نمی گرفت، شاید بیانگر این موضوع باشد که سیستمی در پشت صحنه وجود دارد تا شاید برای مهاجرت بیشتر سرمایه های مردم ایران به کشور همسایه تلاش های گسترده تری را در حال برنامه ریزی هستند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: تلویزیون رسانه ملی موسیقی تلویزیون رسانه ملی موسیقی برنامه نوروزی اجرای علی مهاجرت کرده تهیه کننده صدا و سیما خواننده ی علی ضیاء تازه کار مهراد جم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۵۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حال موسیقی ایران خوب است
«بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. » این بخشی از گفتههای علیرضا طلیسچی، خواننده شناختهشده و پرطرفدار پاپ است که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند، تثبیت کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از همشهری، تولید و پخش رئالیتیشوها، از «مافیا» گرفته تا «پدرخوانده»، در شبکههای نمایش خانگی داغ است و یکی از این برنامهها که اینروزها طرفداران قابل توجهی پیدا کرده، رئالیتیشو «زودیاک» است که با عنوان «شبهای مافیا» بازی جذابی برای طرفدارانش پخش میکند. در این برنامه یک قاتل سریالی به نام زودیاک شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار میدهد. در این برنامه محمد بحرانی نقش گرداننده بازی را بر عهده دارد.
سریال «شبهای مافیا: زودیاک» به کارگردانی محمدرضا رضائیان در سال۱۴۰۲ ساخته شده است. در فصل دوم این رئالیتیشو، فرزاد حسنی، دارا حیایی، جواد خواجوی، محیا دهقانی، متین ستوده، مجتبی شفیعی، علیرضا طلیسچی، سعید فتحی روشن، بهار قاسمی، مریم مؤمن، مهدی مهدیپور و امیرحسین هاشمی به هنرمندی پرداختهاند.
علیرضا طلیسچی یکی از خوانندگان شناختهشده و پرطرفدار پاپ است؛ خوانندهای که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند تثبیت کند. این خواننده پاپ که متولد۶۴ است، از میانه دهه۸۰ فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد و تکآهنگهایش طرفداران خاص خودش را دارد. طلیسچی در این گفتوگو از حضورش در برنامه «شبهای مافیا» میگوید و در بخشهای دیگری از این گفتوگو از وضعیت امروز موسیقی صحبت کرده است.
این روزها رئالیتیشوهای متنوعی در شبکه نمایش خانگی پخش میشود. چطور شد که در برنامه «شبهای مافیا: زودیاک» شرکت کردید؟
از طریق تیم تولید به برنامه دعوت شدم و علاقه داشتم که ببینم چطور میتوانم در این سناریو بازی کنم. من قبلا هم در یک شو، مافیا بازی کرده بودم، اما بهنظرم «زودیاک» شیکتر است و پیچیدگیهایش بازی را برای بیننده جذابتر میکند.
خیلیها به برد و باخت در یک مسابقه اهمیت میدهند. برد و باخت برای شما چطور بود؟
شرکت در این برنامه بیشتر برایم جنبه سرگرمی دارد. اینطور نگاه میکنم که با یک گروه خوب دور هم هستیم و هدفمان این است که برای بینندههای برنامه لحظاتی حال خوب ایجاد کنیم که امیدوارم به چنین نتیجهای رسیده باشیم.
اخیرا در نمایش خانگی، محصولاتی در حوزههای مختلف ورزش، موسیقی، مذهبی و... تولید شده است. از نظر شما، تولید برنامههای حوزه موسیقی مثل «صداتو» چه تأثیری بر ارتباط بیشتر مردم با موسیقی دارد؟
ساخت برنامههای خوب در این حوزه به ارتباط بیشتر مردم با موسیقی کمک میکند، اما اینکه این برنامهها بتواند هنرمند بسازد مبحث دیگری است، چون یک خواننده هرقدر هم تخصصی وارد یک حوزه بشود، تا جو کار و فعالیت حرفهای در فضای تولید و صحنه را تجربه نکند، به موفقیت نمیرسد. از نظر من، ورود به عرصه خوانندگی و فضای حرفهای موسیقی کاملا نیازمند تجربه این واقعیت است. تمام این مسابقاتی هم که اخیرا تولید و پخش شده یکیدو چهره را به فضای موسیقی معرفی کرده، اما به لحاظ ایجاد سرگرمی برای مردم کاملا موفق ظاهر شدهاند و اگر از این قبیل برنامهها باز هم تولید شود، به فهم و درک بیشتر مردم از فضای موسیقی کمک قابل توجهی میکند.
پیشنهادی برای حضور در برنامههای موسیقی داشتهاید؟
پیشنهاد داشتهام، اما علاقه نه، چون بهنظرم در جایگاهی نیستم که بخواهم کسی را قضاوت کنم و اصولا هم موسیقی تا یک جایی بهصورت علمی و پایه آموختنی است و از آن به بعدش دیگر سلیقهای میشود. پس قضاوت کردن راجع به صداها را باید به مردم بسپاریم.
این روزها بازار کنسرتهای پاپ داغ است. درست است که موسیقی کشور افت و خیزهای زیادی دارد و با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم میکند، با این حال اوضاع این روزهای موسیقی کشور چطور است؟
بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. موسیقی ما در سالهای اخیر دچار تحولات عجیب و غریبی شد که بخشی از این تحولات مثبت بود و بخشی هم منفی. خوشحالم که با ورود هنرمندان حرفهایتر و صداهای قشنگتر و احساس بیشتری که در کارها وجود دارد موسیقی دارد از آن حالت قبلی بیرون میآید و خودش را ترمیم میکند.
برویم سراغ مسئله ترند شدن برخی از قطعههای موسیقی مثل قطعه «پاقدم» که اخیرا بسیار شنیده و معروف شد. چه میشود که یک کار اینطور دیده و شنیده و پرطرفدار میشود؟
بخش زیادی از این اتفاق مربوط به تجربه است و بخشی هم سلیقه و هوش بازار. ولی در نهایت کارها را مردم برجسته میکنند، یعنی اگر مردم کاری را دوست داشته باشند، آن کار به موفقیت بزرگی میرسد. «پاقدم» یک قطعه موسیقی دهه شصتی است که در آن استانداردهای ضبط موسیقی آن دوران کاملا رعایت شده و فکر میکنم جدا از تنظیم و میکس و مستر خوب امیربهادر دهقان، شعر و ترانه و ملودی هم خیلی به کارهای آن دهه نزدیک است.
شما در قطعههای معروفتان هم سبک شاد دارید و هم قطعههای احساسی و غمگین. تمایل مردم بیشتر به شنیدن کدام یک است؟
اگر به تاریخمان رجوع کنید، میبینید که مردم ما پر از غم و غصه بودهاند و طبیعتا تمایلشان به آهنگهای شاد بیشتر است. در کنسرتها هم همینطور است. وقتی یک پدر بودجه مشخصی برای خانوادهاش کنار میگذارد تا در کنسرت شرکت کنند، دلش نمیخواهد که مجددا در فضای غمگین قرار بگیرند. بنابراین تمایلشان به شنیدن و همراهی در خواندن آهنگهای شاد بیشتر است. البته از قدیم موسیقی شاد نسبت به موسیقی غمگین بیشتر شنونده و طرفدار داشته است.
این روزها مدام نام خوانندههای جدیدی را میشنویم که در فضای مجازی معرفی میشوند. یا گاهی روی بیلبوردها تبلیغ کنسرت خوانندههایی را میبینیم که خیلیها نمیشناسندشان. این افزایش ورود به عرصه خوانندگی اتفاق مثبتی است یا منفی؟
ما خوانندگانی داشتهایم که با یک قطعه روی صحنه آمدهاند و بقیه قطعههایشان حالت مکمل همان یک قطعه را داشته. از آن طرف هم هنرمندی داشتهایم که با هر قطعه جدید مخاطبان بیشتری را جذب کرده و بهتدریج معروف شدهاست. در هر صورت، دیده شدن یک اثر هنری و محبوب شدن هنرمند به مردم بستگی دارد.
به تجربه حوزههای هنری دیگر مثل بازیگری هم فکر میکنید یا پیشنهادی داشتهاید؟
من یکبار این را تجربه کردم و متأسفانه بازخورد خوبی از این کار نداشتم، به خاطر اینکه تیم تولید آن کار تیمی که فکر میکردم نبود. البته بازیگران و بقیه عوامل همه خوب بودند، اما تجربه خوبی برای من نبود و ترجیح میدهم که فعلا دوباره آن فضا را تجربه نکنم و در کار خودم پیش بروم، هرچند از آینده و تصمیمات بعدیام خبر ندارم.
رئالیتیشوها توانستهاند تا اندازه ای شبکه نمایش خانگی را متحول کنند
در چند سال اخیر پلتفرمها به کاربران امکان میدهند فیلمها و سریالها را بهصورت آنلاین تماشا کنند و بهسرعت به رقیبی برای تلویزیون تبدیل شدهاند.
یک مقایسه ساده در تولیدات و سریالهای پخششده در ابتدای سال۱۴۰۳ تا امروز میان پلتفرمهای نمایش خانگی و تلویزیون نشان میدهد تلویزیون با وجود آنکه نسبت به سال گذشته با کمکردن حساسیتهایی سعی در جذب هنرمندان و چهرههای مطرح کرده اما باز هم بازی را در زمین رقابت با پلتفرمهای پخش نمایش خانگی واگذار کرده است.
این روزها تولید رئالیتیشوها و برنامههای مسابقه که در شبکه نمایش خانگی تولیدشده، توانسته جذابیت زیادی برای مخاطب امروز بهوجود بیاورد، مخاطبی که تنها با تماشای سریال و فیلم نمیتواند اوقات فراغت خود را پر کند. بنابراین از یکسو پلتفرمهای گوناگون در شبکه نمایش خانگی در بیشتر سریالهای خود توانستهاند با تمرکز بر جذابیتهای داستانی و استفاده درست از ستارگان سینما و تئاتر تولیدات جذابی را پیش روی مخاطب بگذارند و از سوی دیگر با تولید و پخش برنامههای مختلف نشان دادهاند توجه به ذائقه مخاطب برایشان مهم است و در بخشهایی موفق شدهاند.
البته دامنه صنعت سرگرمی آنقدرگسترده است که ما در تلویزیون یا حتی شبکه نمایش خانگی هنوز نتوانستهایم رقابتی با برنامههای خارجی داشته باشیم. با این حال، برخی از این برنامهها توانستهاند آنقدر جذاب باشند که تماشاگران فصلهای آن را دنبال میکنند.
VODها طیف گستردهای از فیلمها و سریالها را از سراسر جهان به کاربران ارائه میدهند. این امر بهمعنای انتخاب بیشتر برای بینندگان و رهایی از محدودیتهای برنامههای روتین است.
نمیتوان منکر این موضوع شد که پلتفرمهای نمایش خانگی با ارائه فرصتی جدید برای پخش فیلمها و سریالهای ایرانی، به افزایش تولید محتوای داخلی در این کشور کمک کردهاند. این امر منجر به ایجاد شغلهای جدید و رونق صنعت سرگرمی ایران شده است.
VODها در حال حاضر نقش مهمی در صنعت سرگرمی ایران ایفا میکنند و ظرفیت این را دارند که در آینده نقش مهمتری ایفا کنند. با رفع چالشهای موجود، VODها میتوانند به گزینهای محبوبتر برای سرگرمی در ایران تبدیل شوند و بهطور قابلتوجهی بر نحوه تماشای فیلم و سریال توسط مردم ایران تأثیر بگذارند.
انتهای پیام